top of page

לימודים ועבודה

Updated: Jun 24, 2022

כולנו הגענו לאוניברסיטה כדי להשכיל, ללמוד דברים חדשים וליצור חברויות חדשות. אבל לצד ההשקעה בלימודים שעולים גם הם לא מעט כסף, מחירי השכירות ממשיכים לעלות וגם החיים הסטודנטיאליים לא זולים – מסיבות, מסעדות, הופעות ועוד. במילים אחרות, בין אם מבחירה ורצון להתקדם ובין אם בלית ברירה וכורח המציאות, רובנו צריכים לעבוד במקביל ללימודים ולהתפרנס.


אז למי שכבר מצא עבודה ולוטש עיניים למשרה הבאה, למי שעדיין מתלבט איפה לעבוד ולמי שלא מצליח בכלל להבין איך אפשר ללמוד ולעבוד במקביל – קבלו הצצה ל-6 סטודנטיות במחלקה לתקשורת ועיתונאות שמצליחות לעשות את הלא ייאמן ולשלב בין עבודה ולימודים.

איך מצליחים לשלב עבודה ולימודים? צילום: thegriffithcollective

ענבר הירשהורן - עורכת ויוצרת תוכן במשרד התחבורה

ענבר הירשהורן - לא לפחד מחוסר ניסיון. צילום: פרטי

קוראים לי ענבר הירשהורן, סטודנטית שנה ב' במחלקה לתקשורת ומשלבת עם מדע המדינה. אני עובדת במשרת סטודנט כעורכת ויוצרת תוכן במשרד התחבורה. בפועל מה שאני עושה זה ליצור תכנים לרשתות החברתיות - פייסבוק, אינסטגרם, טוויטר ואולי בקרוב גם לטיקטוק של המשרד, אם ייפתח כזה. בנוסף אני עורכת תוכן באתר של המשרד, מה שאומר שאני מעלה את התכנים מקצועיים לאתר הרשמי של המשרד.


האמת שהגעתי למשרה הזאת דרך מודעת דרושים ששלחו בקבוצה של השנתון ופשוט הגשתי קורות חיים והתקבלתי. השילוב עם הלימודים הוא לא קל, אבל למזלי השעות מאוד גמישות ואני קובעת לעצמי מתי אני עובדת וכמה, ככה שזה בהחלט מקל על העניינים. לפעמים כשיותר עמוס בלימודים אז אני עובדת פחות שעות, אבל משתדלת להגיע לעבוד מתי שאני יכולה, אפילו אם זה רק לשלוש שעות.


העבודה במשרד התחבורה מתחברת באופן מסוים למה שאני לומדת, בעיקר מבחינת ההתעסקות ברשתות החברתיות, אבל ממש לא הייתי אומרת שרק מי שלומד תקשורת יכול לעבוד בזה. בסוף צריך ראש יצירתי וגם לדעת להיות סבלניים כי לפעמים יש משימות מאוד אפורות, שממש אין להם קשר ללימודים. אני מאמינה שבזכות העבודה צברתי כלים פרקטיים להמשך הדרך ולא חשוב פחות מזה הבנתי גם מה פחות מעניין אותי.


אני ממליצה להגיש קורות חיים לכל מקום ולא לפחד מחוסר ניסיון. גם אם התפקיד לא נשמע הכי מעניין ומעשיר בעולם, עצם היכולת להתברג ולהיכנס לתוך הגופים האלה, בין אם ממשלתיים ובין אם גופי תקשורת שונים, זה צעד משמעותי שיכול לפתוח הרבה דלתות בהמשך.


עמית סלע - אני לומדת דברים שלא הייתי לומדת בשום מקום אחר. צילום: פרטי

עמית סלע - עוזרת הפקה בחטיבת החדשות של כאן 11

קוראים לי עמית סלע, סטודנטית שנה ב' לתקשורת ומשלבת עם כימיה. לצד הלימודים אני עובדת במשרה מלאה בתור עוזרת הפקה בחטיבת החדשות של כאן 11. באופן כללי עוזרי הפקה ממלאים מספר גדול של תפקידים אבל אני עושה בעיקר שני תפקידים. הראשון נקרא פידרום והמשמעות היא שאני משמשת כמעין "צינור" להעברת המידע והחומרים החדשותיים מהשטח למערכת החדשות, דרך צלמים, כתבים, ערוצים אחרים וכו'. התפקיד השני נקרא אחראית חדרי עריכה ובו אני משמשת כעוזרת הפקה ייעודית למהדורת החדשות המרכזית, יד ימינו של מפיק המהדורה ועיקר העבודה היא מול עורכי וידיאו על הוצאת כתבות לפועל. חשוב לציין שבמסגרת העבודה אני מתעסקת בעיקר ב"איך" הדברים יקרו והרבה פחות בתוכן של הדברים עצמם.


הגעתי לעבודה על-ידי כך ששלחתי קורות חיים למשרה דרך דף הדרושים של כאן 11, זומנתי למרכז הערכה שהיה יחד עם עוד 9 מתמודדים ולאחר שעברתי אותו עשיתי ריאיון אישי עם המנהלים שלי ועם אחראי הגיוס של התאגיד. העובדה שהתואר שלנו בתקשורת מתעסק הרבה מאוד באקטואליה ובמה שקורה במדינה תרמה לי להבין טוב יותר מה קורה בארץ ומסייעת לי להביע דעה שקולה ומאוזנת יותר.


בשונה מאחרים שצריכים לתמרן בין לימודים ועבודה אני גם צריכה לתמרן בין הר הצופים לגבעת רם שם אני לומדת כימיה. אני אתחיל ואגיד שכשלקחתי את העבודה הבנתי שזו תקופה שתדרוש ממני את הקרבת הסופ"שים שלי בצורה כזו או אחרת אבל בשביל הניסיון והלמידה הייתי מוכנה לעשות זאת ואמרתי לעצמי שאם אחליט שאני רוצה להמשיך אז אסדר בהתאם גם את הלימודים בשנה הבאה, וזה גם מה שקרה בפועל. עשיתי התאמות ובניתי את המערכת ככה שאני לומדת יומיים מלאים בשבוע (ולא עובדת בהם בכלל), עוד 2 חצאי ימים בהם אני לומדת עד 14:00 ומתחילה לעבוד ב-15:00 ומסיימת קצת לפני חצות ועוד יום אחד בלי לימודים בכלל. ככה יוצא שאני עובדת 3 פעמים במהלך השבוע ועוד פעמיים בסופ"ש. אני חושבת שבשנה ב' זה לא מופרך לשלב עבודה כזו, אבל זה לגמרי עניין של בחירה ולדעת שזו השקעה גדולה והחלטה ללמוד בשעות מאוחרות יותר או לישון פחות. את מה שאני לומדת בעבודה לא הייתי יכולה ללמוד בלימודים ולא באף מקום אחר. להבין איך גוף חדשות עובד בפנים, את הקצב של העבודה ואת הדרישות, אי אפשר להבין את זה באמת בלי לנסות, לטוב ולרע.


חשוב שסטודנטים וסטודנטיות ידעו שגם ללא ניסיון אפשר להתחיל ממשהו! צריך להסתכל בדרישות התפקיד ולבדוק מה צריך חוץ מניסיון ולהדגיש את זה בקורות החיים. אני לדוגמה הדגשתי שיש לי ניסיון ניהולי ויכולת לקבל החלטות תחת לחץ מהתפקיד שלי בצבא, שאמנם לא היה קשור בשום צורה לתקשורת אבל התכונות הללו נדרשות ממני גם בתפקיד בעבודה בחטיבת החדשות.


דניאל פולק - מפיקה בתחנות האומר של חטיבת הרדיו של תאגיד השידור הציבורי

דניאל פולק - תחפשו משרות סטודנט ותשלחו כמה שיותר קו"ח. צילום: פרטי

קוראים לי דניאל פולק, מסיימת שנה ב' ומשלבת תקשורת עם מדע המדינה. בתקופה האחרונה אני עובדת כמפיקה במשרת סטודנט בתחנות האומר שאחראית על "כאן תרבות", "כאן מורשת" ו"כאן הסכתים". במסגרת העבודה אני מתאמת מרואיינים לתוכניות, עושה תחקירים על נושאים ומרואיינים, מכינה את כל מה שצריך לשידורים (שירים, מעברונים, מרואיינים), מעלה אנשים לשידור (נגיד בתוכנית בסגנון של "שאל את הרב") ומעלה הסכתים לאתר. באופן ספציפי בתפקיד שלי אני לא מרגישה שאני לומדת יותר מדי דברים חדשים, כי יצא לי כבר לעבוד בדברים דומים בעבר אבל אני בטוח שזה יפתח דלתות למשרות נוספות בהמשך, בין אם בתוך התאגיד ובין אם במקומות אחרים.


הגעתי לעבודה הזו בזכות מישהו שפגשתי בזמן שעבדתי בבר שאמר לי שבכאן תמיד מחפשים עובדים ושאני צריכה פשוט להיכנס לאתר ולהגיש קורות חיים וזה מה שעשיתי ובסוף באמת התקבלתי. מבחינת הלחץ והמתח עם הלימודים אני די מסתדרת, מה גם שחוץ מהעבודה הזאת אני עובדת גם עוד פעמיים בשבוע בבר בעיר.


ההמלצה שלי היא פשוט לחפש משרות סטודנט ושלוח לכמה שיותר מקומות קורות חיים. ברגע שמדובר במשרת סטודנט אז המעסיקים די מודעים לאילוצים שלך, הרבה יותר מתחשבים וגם לוקחים בחשבון שאולי אין לך הרבה ניסיון מה שמוריד קצת מהלחץ ומהתחושה שיכולה להיות של "אני לא מספיק טוב".


שרה שטרית - רכזת שיווק במרכז החדשנות והיזמות באוניברסיטה העברית

שרה שטרית - הלימודים חשובים אבל הם לא הכל. צילום: פרטי

קוראים לי שרה שטרית, אני מסיימת שנה ב' ומשלבת לימודי יחב"ל ותקשורת. התחלתי את דרכי בהתמחות דרך המלגה של שגרירי רוטשילד, שם הייתי אחראית על סושיאל מדיה של עמותת מתערבים. השנה החלטתי לנסות את תחום הדוברות במכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון, אבל למען האמת פחות התחברתי לעבודה הסיזיפית מול העיתונאים. כיום אני עובדת כרכזת אופרציות שיווק במרכז החדשנות ויזמות של האוניברסיטה ובמקביל מתמחה ככותבת תוכן ועוזרת מנהל שיווק בעסק החברתי ״מודל עשיית הטוב״ של קבוצת שרי אריסון.


העבודה במרכז החדשנות היא שיווקית בעיקר, והגעתי אליה דרך חבר שעובד במרכז הקריירה. אני כותבת הרבה תוכן ללינקדין ולאתר של המרכז ובמקביל אני גם מתעסקת בכל האופרציות מסביב (כמו ספקים וארגון אירועים). בהתמחות אני גם כן עוסקת בכתיבת תוכן לעמודי הסושיאל ומפקידה על העברת המסרים של הארגון באופן יצירתי. בכנות, אני מרגישה שהתואר מקנה לי בעיקר כלי מחקר תיאורטיים ולכן הרגשתי צורך להרחיב אופקים ולקבל כלים פרקטיים יותר שיעזרו לי לגשש את דרכי בעולם התעסוקה הגדול. אין ספק שהשילוב של עבודה ולימודים הוא לא קל ואפילו מתיש. אני למשל משתתפת במלגה של 10 שעות שבועיות במשך 3 שנים, גם עובדת וגם לומדת. זה עמוס ולא קל אבל עם זאת, צריך לדעת ללמוד לתעדף דברים ולהשאיר מקום גם לחיות. זה שיעור חשוב בהצבת גבולות גם מול אנשים אחרים וגם עם עצמכם.


אם אני יכולה לתת טיפ אחד למי שעדיין לא מצא עבודה בתחום זה פשוט לא לוותר. תגישו מלא קו"ח למגוון משרות בתחומים שמעניינים אתכם, תציעו את עצמכם להתמחות בחברות או ארגונים שמעניינים אתכם, במיוחד אם אתם בשנה א׳ ו-ב׳ של התואר. הלימודים חשובים אבל הם רק חלק מהחיים ולכן חשוב גם לרכוש כלים מחוץ לאקדמיה.


מאירה שם טוב - סטודנטית במחלקת דיפלומטיה במשרד החוץ

מאירה שם טוב - גמישות ויצירתיות זה מה שחשוב. צילום: פרטי

קוראים לי מאירה שם טוב, סטודנטית לתקשורת ומדעי הדתות ומסיימת שנה ב'. אני עובדת כסטודנטיות במחלקת דיפלומטיה דיגיטלית במשרד החוץ, מייצרת תוכן ומנהלת עמודים שונים של המשרד. במסגרת העבודה אני מעצבת גרפיקות, עורכת סרטונים ועוד עבור החשבונות של משרד החוץ ואני גם אחראית על העלאת פוסטים ואנגייגמנט באופן כללי.


האמת היא שהגעתי לעבודה הזו בזכות שרות לאומי שעשיתי במשרד החוץ וידעתי שמחפשים סטונדטים, ככה שהתקבלתי עוד לפני שהתחלתי בכלל את התואר. העבודה שלי ממש גמישה והיא באמת מושלמת לסטונדטים. יותר מזה, בתחום שאני מתעסקת העבודה והלימודים ממש מתחברים ומעשירים אחד את השני אז זו לגמרי חוויה מוצלחת בעייני.


הטיפ שלי הוא להיות יצירתיים וגמישים! תלוי כמובן באיזה סוג תקשורת ועל איזה עולם תוכן מדברים אבל גמישות, יצירתיות ונכונות לעבוד הם דברים ממש חשובים שמחפשים עבודה. חשוב לבוא עם ראש פתוח, להיות מוכנים ללמוד דברים ולתרום גם מעצמכם.


הגר דותן - עובדת ארכיון בחטיבת החדשות של כאן 11

הגר דותן - תגישו קו"ח לכל משרה שמעניינת אתכם. צילום: פרטי

קוראים לי הגר דותן, סטודנטית שנה ב' בחוג לתקשורת ומשלבת עם תולדות האמנות. אני עובדת במשרת סטודנט בארכיון של חטיבת החדשות של כאן 11. בפועל, במסגרת התפקיד שלי אני נמצאת בקשר עם מפיקי כל תוכניות החדשות וחלק מהמפיקים של התוכניות מחוץ לחדשות (למשל שי שטרן, סוכן תרבות) ואני אחראית על הוצאת ויזואליות וקטעים רלוונטים אליהם הם זקוקים, כמו גם וידוי שמירה של חומרים שצולמו וצריכים להישמר להמשך.


בשביל להתקבל לעבודה הזו פשוט הגשתי קורות חיים והצלחתי להתקבל ללא קשרים וניסיון. גם הקורסים שאני בוחרת ללמוד במסגרת התואר הם תיאורטיים ואקדמיים יותר ופחות קשורים בתקשורת פוליטית, ככה שאין ממש ממשק ישיר בין החומר בלימודים לבין העבודה. בכנות אני אגיד שבשביל להצליח לעבוד וללמוד במקביל צריך לעבוד קשה, במיוחד אם רוצים לשמור על ציונים גבוהים ועל רמה גבוהה בעבודה. מהניסיון שלי אני ממליצה לנסות שיהיו לפחות יומיים וחצי פנויים לגמרי במערכת כדי להצליח להחזיק במשרת סטודנט.




אם יש טיפ אחד שאני יכולה לתת זה פשוט לדאוג שיש לכם פניות לעבודה, לכתוב קו"ח טובים ומותאמים למשרה וכמובן להגיש מועמדות לכל משרה שמעניינת אתכם, גם אם ביקשו ניסיון ואין לכם וגם אם נראה לכם שאין סיכוי, פשוט תגישו מועמדות. במקרה הכי גרוע תקבלו מייל שאין לכם מספיק ניסיון ותמשיכו הלאה.

170 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page