top of page

אם לא הסיקור התקשורתי - פוטין כבר היה משמיד את קייב

"העולם הישן עתיד להיחרב", כותבים מומחים ברוסיה ובאוקראינה כשמעלים את השאלה הגדולה מתי תסתיים המלחמה הנוכחית? גורמים רשמיים מארה"ב, בריטניה והאיחוד האירופי נפגשים לאחרונה לדיונים באפשרות לסיים את המלחמה באמצעות משא ומתן. מזכ"ל האו"ם מאמין גם הוא בדרך הדיפלומטיה בדבריו כי "ככל שהצדדים יהיו פתוחים יותר למאמצים הדיפלומטיים, כך המלחמה תסתיים מהר יותר והדבר יטיב עם אוקראינה, רוסיה והעולם כולו". לטענת רבים משני הצדדים, בעוד שהשבועות הקרובים יהיו הקשים ביותר בלחימה ככל הנראה המתיחות תסתיים כבר בחודש אוגוסט הקרוב. אך למען האמת, הקרב על התודעה הוכרע כבר בהתחלה – הניצחון של אוקראינה על רוסיה מובטח.


בואו נניח להפרות הבלתי נסבלות של זכויות האדם ולמשברים העולמיים במזון, באנרגיה ובכלכלה, ונתבונן על הסיקור התקשורתי בין רוסיה לאוקראינה. ברוסיה מתעקשים לשדר "עסקים כרגיל" בערוצים הממשלתיים בעודם מעלים סרטים חדשים על הנשיא הנערץ. הם מתעלמים לחלוטין ממה שקורה במדינה השכנה, ועוד יותר, ממה שקורה עם חייליהם שנשלחו לחזית במבצע הצבאי המיוחד. לעומת זאת, האוקראינים לא יכולים להישאר אדישים כשמדינתם נחרבת. לוח השידורים במדינה השכנה מלא במבזקי חדשות על ערים שנהרסות כליל ואזרחים שנהרגים מתחת להריסות ההפגזות הרוסיות.


אזרחים מקומיים על רקע ההפצצות באוקראינה. צילום: AFP

מאז שנכנסה לחיינו, תקשורת ההמונים בעלת תפקיד מכריע באירועים ובהשפעה על מהלכי לחימה. יכול להיות שאם היא לא הייתה קיימת ותופסת חלק כה משמעותי בשגרה שלנו, פוטין כבר היה מחריב את שכנתו וגובה את חייהם של מאות אלפי אזרחים תמימים. אפילו חבריי ברוסיה מאמינים שאם פוטין היה רוצה להשמיד את קייב או אזורים אחרים באוקראינה, הוא היה מסוגל לעשות זאת מזמן. אז מה עוצר אותו? הסיקור התקשורתי הבינלאומי. על אף שהקרב על התודעה כבר הוכרע ברובו בעד אוקראינה, כלי התקשורת ברחבי העולם פועלים ללא הפסקה ובכל מקום.


פוטין וזלנסקי
פוטין וזלנסקי - כל אחד והתקשורת שלו. צילום: שאטרסטוק

כלי התקשורת הם אלה שמונעים מפוטין יד חופשית מוחלטת במלחמה הנוכחית, הרי לא סתם הפרלמנט הרוסי העביר חוק נגד הפצת "פייק ניוז" במבצע הצבאי המיוחד עם עונש מאסר של 15 שנה. ואם נדבר על זלנסקי, לפחות בכל הנוגע להתנהלות התקשורתית והציבורית שלו בעולם – הוא מושלם ועושה שירות מצוין לעם האוקראיני. להערכתי, מעולם התקשורת לא זכתה במעמד כה רב כפי שזה קורה בימים אלה. אחוזי הצפייה עולים, ההתעניינות העולמית גוברת ואפילו במדינת ישראל הקטנה כבר התקיימו בחודשים האחרונים הפגנות ומחאות תמיכה נרחבות משני הצדדים. אולי אנו לא יכולים לשער כמה זמן עוד תימשך המערכה ואם היא אכן תסתיים בחודש אוגוסט הקרוב, אך ברור שלתקשורת ההמונים ולרשתות החברתיות יש כוח להשפיע על עתידה. אולי אף לקרב את סיומה.

42 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page